Yüzyıllık büyük gizemde sona gelindi: İlk uçağı kim icat etti? Çok şaşıracaksınız

İnsanlı Uçuşun Tarihi: Kim İcat Etti?

Tarihin en büyük teknolojik atılımlarından biri olan insanlı uçuşun kim tarafından başlatıldığı hâlâ tartışmalı. “Uçağı kim icat etti?” sorusunun cevabı, sanıldığından çok daha karmaşık.

Modern havacılığın temelleri 20. yüzyılın başlarında atılmış gibi görünse de, bu hedefe giden yol yüzyıllar öncesine kadar uzanıyor. Uçmak, sadece fiziksel değil; aynı zamanda sembolik, kültürel ve bilimsel bir devrimdi.

Leonardo da Vinci: Geleceğin havacılığına ilham kaynağı oldu

Uçuş fikrinin ilk ciddi bilimsel temellerini atan kişi, İtalyan deha Leonardo da Vinci’ydi. 15. yüzyılda yaşayan Da Vinci, kuşların aerodinamik yapısını inceleyerek farklı uçan makine tasarımları çizdi. “Ornithopter” adını verdiği kanatlı araçlar ve helikopter benzeri sistemler, geleceğin havacılığına ilham kaynağı oldu.

Ancak Da Vinci’nin çizimleri hiçbir zaman hayata geçirilmedi. Motor teknolojisi henüz gelişmediği için fikirleri sadece kâğıt üstünde kaldı. Ama onun vizyonu, insanın uçabileceğine dair ilk bilimsel kanıttı. Uçmayı rüya olmaktan çıkaran ilk büyük adımı o attı.

Hezârfen Ahmed Çelebi: Gerçek mi Efsane mi?

Osmanlı’da uçmak isteyen bir diğer figürse, 17. yüzyılda İstanbul’da yaşayan Hezârfen Ahmed Çelebi’ydi. Evliya Çelebi’nin “Seyahatnâme” adlı eserinde aktardığına göre, Hezârfen, kendi tasarladığı kartal benzeri kanatlarla Galata Kulesi’nden atlayarak Üsküdar’a kadar süzülmeyi başardı.

Evliya, bu olayı “rüzgârlı bir havada, 3000 zira mesafeyi uçarak geçti” diyerek anlatır. Bu başarı karşısında dönemin padişahı IV. Murad’ın önce ödüllendirdiği, ancak sonra “fazla zeki olduğu” gerekçesiyle Cezayir’e sürgün ettiği söylenir.

Ancak Hezârfen’in uçuşu, tarihçiler arasında hâlâ tartışmalıdır. Çünkü bu olay sadece Evliya Çelebi tarafından aktarılmıştır ve hiçbir çağdaş Osmanlı belgesinde geçmez.

Wright Kardeşler: Motorlu ve kontrollü insanlı uçuşu

Uçuşun “modern” anlamda başlangıcı ise genellikle Wright Kardeşler ile başlatılır. ABD’li mucit kardeşler Orville ve Wilbur Wright, yıllarca süren mühendislik çalışmaları sonucunda, 17 Aralık 1903’te Kuzey Carolina’da “Flyer” adlı uçakla tarihin ilk motorlu ve kontrollü insanlı uçuşunu gerçekleştirdiklerini açıkladılar.

Bu uçuş sadece 12 saniye sürdü ve yaklaşık 36 metre kat etti. Ancak burada dikkat çeken bir detay vardı: Uçak, yerden doğrudan kalkmamış; bir ray ve mancınık sistemiyle fırlatılmıştı. Dahası, uçuşu sadece beş tanık izlemişti. Wright Kardeşler, patent almak ve teknolojilerini korumak amacıyla bu başarılarını yıllarca kamuoyundan gizli tuttu.

Dünyanın bu uçuşlardan haberdar olması ise ancak 1908 yılında Avrupa’da düzenledikleri halka açık uçuşlarla mümkün oldu.

Belgelenmiş İlk Uçuş Santos-Dumont

Bu gizlilik ortamında ortaya çıkan bir başka güçlü aday ise Brezilyalı mucit Alberto Santos-Dumont oldu. 1906 yılında Paris’teki Bagatelle Parkı’nda, “14-bis” adını verdiği uçağıyla, kendi motor gücüyle ve yardım almadan yerden havalandı. Uçuş yaklaşık 220 metre sürdü ve yüzlerce kişi tarafından canlı izlendi, resmi kurumlarca da belgelenip tescillendi.

Santos-Dumont, sadece uçağı havalandırmakla kalmadı. Daha sonra tasarladığı Demoiselle modeli, dünyanın ilk seri üretim uçağı oldu.

Bu nedenle özellikle Brezilya ve Fransa, Wright Kardeşler’i değil Santos-Dumont’u uçağın gerçek mucidi olarak kabul eder.

Uçmak, insanlığın ortak zaferidir.
Ve bu zaferin arkasında sadece makineler değil, yüzyıllar süren hayaller, deneyler ve azim vardır.

Related Posts

Death Tank efsanesi fırtına gibi döndü

Flat Games’in geliştirdiği ve yine kendi bünyesinde yayımladığı Death Tank, orijinal olarak 2009’da Xbox 360 platformunda piyasaya sürüldü. Oyunun geçmişi ise 15 yıl öncesine, Sega Saturn dönemindeki bazı nişancı oyunlarına gizlenmiş bonus içeriklere …

Yağmur Drone’ları durdurabilir mi? İşin uzmanları anlatıyor

Gökyüzünü fetheden drone teknolojisi, tarımdan arama-kurtarmaya, film çekiminden lojistiğe kadar birçok alanda vazgeçilmez bir araç haline geldi. Ancak yağmurlu havalarda drone uçurmak, hem cihazın güvenliği hem de uçuş performansı açısından ciddi …

Bilim insanları evrenin ölüm tarihini açıkladı: ‘Büyük Çöküş’e hazır mısınız?

Yeni araştırmalar, evrenin sonsuza kadar genişlemeyeceğini ortaya koyuyor. Bilim insanları, evrenin yaklaşık 20 milyar yıl içinde çökeceğini öngörüyor. “Büyük Patlama”nın tersi olan “Büyük Çöküş” insanlığın geleceği için ne anlama geliyor?

Geri dönüşümün geleceği! Hannover’de devrim oluşturacak konut

Recycling HouseHannover’in Kronsberg bölgesinde, sürdürülebilir mimarinin sınırlarını zorlayan bir proje hayat buldu: Cityförster mimarlık ofisi tarafından tasarlanan “Recycling House”. Geri dönüşüm odaklı bu deneysel konut, inşaat sektöründe kaynak …

YouTube’dan para kazananlara soğuk duş: 15 Temmuz’da büyük son başlıyor…

YouTube’dan para kazanan içerik üreticileri için kritik tarih belli oldu. Video devi, 15 Temmuz’dan itibaren yürürlüğe girecek yeni politikasıyla, orijinal olmayan ve tekrar eden videolarla gelir elde eden kanallara dur diyecek.

Otomotiv devi Stellantis’te kriz: Üretim tesisleri kapanabilir

Avrupa’nın en büyük otomobil üreticilerinden Stellantis, Avrupa Birliği’nin karbon emisyonlarına yönelik sıkılaştırılmış hedefleri nedeniyle zorlu bir sürecin eşiğinde. Şirketin Avrupa Başkanı Jean-Philippe Imparato, mevcut şartlar altında bu hedeflere ulaşmanın mümkün olmadığını belirterek, Stellantis’in 2,5 milyar euroya kadar para cezası riskiyle karşı karşıya olduğunu dile getirdi.