“`html

Ticaret Bakanlığı, sosyal medya ve dijital platformlardaki dolandırıcılıklara karşı halkı uyarıyor.

Ticaret Bakanlığı, sosyal medya platformları ve dijital kanallar üzerinden gerçekleştirilen sahte ürün satışları, taklit hesaplar ve kimlik avı girişimleri ile ilgili önemli bir açıklama yaptı. Vatandaşlara özellikle sahte çekilişler, yanıltıcı rezervasyonlar ve reklamlar hakkında dikkatli olmaları gerektiği hatırlatıldı.

Uygun fiyatlı ilanlar konusunda dikkatli olun
Bakanlık, “Ticaret Bakanlığı olarak, dijital ortamlardaki artan dolandırıcılık yöntemlerine karşı vatandaşların dikkatli olmasını önemle tavsiye ediyoruz.” açıklamasında bulundu. Son dönemde, sosyal medya hesapları üzerinden giysi, ayakkabı, elektrikli cihazlar ve tatil rezervasyonları gibi ürünlerin satışı yapılmakta, ancak bu işlemler sonucunda tüketiciler ürünlerini alamamakta ve geri ödeme talepleri karşılanmamaktadır.” dedi.
“Popüler elektronik cihazların, piyasa fiyatının çok altında sunan ilanlara dikkat ediniz. Güvenli ödeme yöntemlerini tercih edin ve doğrudan banka hesaplarına para göndermekten kaçının. Alışveriş yapmadan önce satıcının kaydını ve iletişim bilgilerini kontrol etmekte fayda vardır.” şeklinde uyarıyorlar.

Taklit hesap ve kimlik avına dikkat
Bakanlık, “Bazı dolandırıcılar, tanınmış markaların ve kişilerin isimlerini ve logolarını kullanarak sahte sosyal medya hesapları açmakta ve yanıltıcı kampanyalar düzenlemektedir.” ifadelerine yer verdi.

Adres bilgilerini mutlaka kontrol edin
Dijital ortamda güven artırmak amacıyla dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır:
- Reklam ve kampanya adreslerini dikkatle kontrol edin.
- Kaynağı belirsiz bağlantılara tıklamayın.
- Bu tür bağlantılardan dosya indirmeyin ve ödemelerinizi güvenli olmayan yollarla gerçekleştirmeyin.

Açıklama içerisinde kimlik avı dolandırıcılıklarına ilişkin şu ifadelere yer verildi:
“Kimlik avı dolandırıcıları, e-posta, SMS veya uygulamalar üzerinden yanlış bilgilendirme yaparak kişisel bilgilerinizi ele geçirmeye çalışmaktadır. Dolandırıcılık girişimlerine karşı dikkatli olun; e-postaların kimden geldiğini kontrol edin ve resmi kurumlarla ilgili mesajlarda işlem yapmadan önce doğrulama yapın.”

Dolandırıcılık mağdurlarına yönelik önemli tavsiyeler
Müşterilere dolandırıldıklarında şu önerilerde bulunuldu:

* Mağduriyet yaşayan vatandaşların güvenlik önlemleri almak adına; yetkili mercilere başvuruda bulunmaları, bankalarla iletişim kurarak hesaplarını güvence altına almaları ve sosyal medya hesaplarının parolalarını değiştirmeleri tavsiye edilmektedir. Bu tür dolandırıcılık eylemleri Türk Ceza Kanunu çerçevesinde bir suç teşkil etmektedir.

*Ticaret Bakanlığı, elektronik düzlemdeki tüketici mağduriyetlerinin önüne geçmek için hem resen hem de gelen şikayetler doğrultusunda denetim faaliyetleri sürdürmektedir. Reklam Kurulu üzerinden, yanıltıcı reklamlar ve haksız ticari uygulamalar izlenmektedir.

*Tüketiciler, dijital platformlarda mağduriyet yaşamaları durumunda, parasal sınırlar dahilinde tüketici hakem heyetlerine, daha yüksek miktarlarda ise tüketici mahkemelerine e-Devlet kanalıyla başvuru yapabilmektedirler.


Ticaret Bakanlığı, dijital platformlarda tüketicileri hedef alan her türlü dolandırıcılık öncüsü ile kararlılıkla mücadele edecek, vatandaşların haklarını korumak amacıyla denetim ve bilgilendirme faaliyetlerini sürdürecektir.”
“`