PC oyunculuğunun kurallarını değiştiren teknoloji: DLSS nedir?

Özel bir masaüstü bilgisayar toplarken veya yeni bir ekran kartı alırken, oyun deneyiminin kalitesini belirleyen en önemli bileşenlerden biri şüphesiz Grafik İşlem Ünitesi, yani GPU olmuştur. Nvidia, bu alanda piyasanın en saygın kartlarını üretirken, son yıllarda geliştirdiği bir teknoloji, PC oyunculuğunun kurallarını baştan yazdı: DLSS, yani Deep Learning Super Sampling…

DLSS, Nvidia’nın 2019 yılında RTX serisi ekran kartlarıyla birlikte tanıttığı, yapay zeka destekli tescilli bir görüntü iyileştirme ve ölçekleme teknolojisi. En basit açıklamayla bu teknoloji, görüntüdeki detayları artırırken kenar yumuşatmayı azaltıyor ve en önemlisi, GPU üzerindeki yükü hafifleterek desteklenen oyunların daha akıcı ve daha keskin çalışmasını sağlıyor.

DLSS’in temel çalışma mantığı, düşük çözünürlüklü bir kareyi temel alarak yapay zeka yardımıyla eksik ayrıntıları tahmin etmek ve tamamlamak. Nvidia’nın sinir ağı, bu işlemi o kadar hassasiyetle yapabiliyor ki, oyunun doğal çözünürlüğüne neredeyse birebir benzeyen, hatta bazen daha iyi görünen bir görüntü ortaya çıkıyor. Bu sayede GPU daha az piksel işlerken, sonuçta elde edilen performans artışı oyuncuya akıcı bir kare hızı olarak geri dönüyor.

DLSS’in evrimi: RTX 20 serisinden DLSS 4.0’a…

DLSS, piyasaya sürüldüğü ilk günden itibaren sürekli bir gelişim içinde oldu. Bu hızlı evrim, PC oyuncularına her nesilde daha güçlü bir grafik deneyimi sunmayı hedefledi. Bugüne dek DLSS’in geçirdiği evrim, şu şekilde sıralabilir:

DLSS 1.0 (RTX 20 Serisi): İlk çıktığında sadece iki oyunu destekleyen ve yeni RTX 20 serisine özel bir özellikti.

DLSS 2.0: Yapay zekayı kullanarak görüntü iyileştirmelerini daha geniş bir oyun yelpazesine yaydı ve RTX kartlarına entegre Tensor Çekirdeklerini etkin olarak kullanmaya başladı.

DLSS 3.0 (RTX 40 Serisi): Kare hızını (Frame Rate) iki katına çıkaran yepyeni bir algoritma ve Kare Oluşturma (Frame Generation) özelliğini tanıttı.

DLSS 3.5: Ray Tracing (Işın İzleme) yeteneklerini geliştiren ve önceki algoritmanın yerini daha büyük bir veri kümesi üzerinde eğitilmiş kapsamlı bir yapay zeka modeliyle değiştiren önemli bir adımdı.

DLSS 4.0 (RTX 50 Serisi): “Çoklu Kare Oluşturma” özelliğini beraberinde getirerek birden fazla kareyi aynı anda yorumlayıp daha keskin ve akıcı bir deneyim sunmayı amaçlıyor.

Şu anda DLSS teknolojisi, “Doom: The Dark Ages” ve “Dune: Awakening” gibi popüler yapımlar da dahil olmak üzere 300’den fazla oyun tarafından destekleniyor.

DLSS ayarları nasıl yapılır?

DLSS ayarları, genellikle oyunun grafik menüsünden manuel olarak düzenlenebilir. Oyuncular, genellikle Kalite, Dengeli ve Performans olmak üzere üç veya dört ön ayar arasından seçim yapabiliyor. Her ayar, performans ve görüntü kalitesi arasında farklı bir denge demek.

Oyuncular, bazı oyunlarda DLSS’in en yüksek ayarda harika performans verdiğini, bazılarında ise daha düşük DLSS ayarlarının daha iyi bir görsel sonuç verdiğini görebilir. Hatta bazı durumlarda, odak noktasını çözünürlük ölçeklemesinden görsel iyileştirmelere kaydıran DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing) seçeneğiyle DLSS’i tamamen devre dışı bırakmayı bile tercih edebilirler. DLAA, yapay zekayı yalnızca kenar yumuşatma için kullanırken, oyunun doğal çözünürlüğünü korur.